18 april 2020

Jag undrar vad ni äter

Välkommen till ett inlägg med en massa bilder på mat! Inga krusidullmaträtter, inget fancy schmancy, bara grejer jag fyllt min mage med under karantänen. Jag är ingen matfotograf och heller ingen kock, men tycker det är kul att dela med mig av maten jag äter ändå. Av någon anledning. Kanske är jag bara en gammal hederlig exhibitionist. Ett barn av min tid.

Njut nu!

Vi börjar starkt med en födelsedagskaka!

Sex dagar in i nödläget fyllde jag 24 år! Jag lagade en tårta som skulle vara 1) vegansk (så alla jag bor med kunde smaka) 2) inte kräva ugn eftersom vår inte funkar och 3) inte innehålla konstiga ingredienser som är svåra att hitta under pandemi. Det var inte det lättaste, MEN jag hittade faktiskt ett recept som blev toppengott! Var häpen, men nöjd.



Ett gäng middagar! Nummer ett och tre är rätter som går varma här hemma. Om min diet varit en garderob hade dessa varit staple pieces. Sötpotatismys med bönor och hummus och ost och gott. Samt gnocchi med valfritt tillbehör -- den här dagen sparris och tomater och parmesan. Den mittersta rätten är någon sorts soja"kyckling" jag hittade i en asiatisk matbutik som var god i lagom mängd men tyvärr blev alldeles för mycket i den här tappningen, med tikka-paste och couscous och hummus och crème fraiche till. Tyvärr blir min mat inte alltid god. Men oftast.



Lunchdags!! Oftast blir det rester från dagen innan (som t.ex. grönsaksbollar badande i brunsås med potatismos), men ibland äter jag annat till lunch. Klassikern och tillika favoriten äggröra med tacosås och avokado <3333333 eller kanske couscoussallad med jordgubbar och kikärtor och lime!




Fruktstund! Försöker utnyttja att jag bor i Spanien och gå och köpa god frukt hos frukthandlaren. Äter junimat det vill säga jordgubbar med mjölk fast det är april (men vem håller ens koll nu för tiden?), fruktsallad med mango och banan och jordgubbar och lite hasselnötskräm, eller bara ett enkelt plommon. Så gott och trevligt!



Vi avslutar med några fler middagar. En lite väl såsig kikärtscurry med couscous. En pasta med ärtskidor, svamp och tomat och så ett litet taco-moment från igår med linser och lyxiga tillbehör!

Det var min karantänmat det, än så länge. Just nu är jag inne i en period där jag verkligen vill äta allt. Sitter och tittar på matvideos på youtube och drömmer om dels ett bättre utrustat kök, dels att kunna gå på restaurang igen. Jag vet att man fortfarande kan beställa hem mat från många restauranger och jag tycker visserligen det är trevligt men jag kan ändå inte komma mig för att göra det. Jag får hålla ut!

Hoppas ni mår fint!
 + ha det så kult på restaurangen jag undrar vad ni äter och vad ska ni äta till efterrätt det kanske låter gott (: hejdååå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar