7 mars 2020

Följ med mig till skolan!

Idag är det lördag! Men nu låtsas vi att det är torsdag och ni får hänga med mig på veckans längsta skoldag!

Klockan är fem i tio och min första lektion börjar om fem minuter. Fast den börjar aldrig prick tio ändå så det finns ingen anledning att springa över gatan. Det går lika bra att väna på grönt ljus och begrunda himlen som ser ut att bli mer och mer molnig.

Upp till tredje våningen! Det är mycket trappor. Jag har träningsvärk i (ena halvan av) rumpan för att jag var och bowlade kvällen innan. Men jag kämpar på!

Jag brukar anteckna för hand, men just idag har jag glömt penna. Som tur är har jag börjat bära med mig iPaden till skolan varje dag för att jag kommit på att den ju faktiskt är ett ganska bra studieverktyg! Min iPad är 6 år gammal alltså är den typ 400 i apple-år. Men den funkar. Och tangentbordet med, även om det behöver tejpas fast med benskyddstejp.

Första lektionen är Sociolingvistik. Idag pratar vi vidare om variabler och varianter som jag faktiskt känner att jag har lite koll på. Skönt. Och vi får sluta lite tidigare. 

Vanligtvis har jag inte mer än några minuter mellan lektion ett och två men jag brukar alltid försöka gå ut ändå. Pauserna är kritiska moment en sådan här dag. Äta småcitrus och försöka få frisk luft, som det är brist på i klassrummen redan nu (hur ska vi överleva när det blir varmt??) Varje lektion är två timmar på torsdagar. Därför måste varje minut där emellan tas tillvara. Idag blir det nästan en hel kvart ute på gården. Himlen har blivit lite grå.


Dags för fonologi!! Jag tycker ganska bra om alla mina professorer men det här är en av mina favoriter. För att hon är så gullig och alltid passar på att fråga mig i smyg om det går bra med allt och om jag hänger med och säger "muy bien, Sandra" när jag har lyckats fylla i ett schema med Dehu-språkets konsonanter rätt.

Efter fonologin har klockan hunnit bli två och jag är hungrig. På torsdagar har jag trettio minuters lunchpaus (kanske 40 egentligen med tanke på när läraren brukar dyka upp). De andra dagarna brukar jag gå hem och äta, men det hinner jag inte idag. Jag går över gatan och äter focaccia och dricker te. Väljer mellan tomater eller zucchini och sen sätter jag mig och lyssnar på musik och samlar styrka inför de kommande två timmarna. 

Som är semiotik med en jättestor grupp förstaårselever (alltså 18 år och fresh out of gymnasiet). Och det känns verkligen som gymnasiet. Ibland hör jag inte alls vad läraren säger för att det pågår så mycket runt omkring och ibland så måste hon stampa med foten (hon är i och för sig en väldigt dramatisk person överlag) och säga "Nä hallå!! Vet ni, att om ni inte vill vara här så är det ingen som tvingar er!!!" och jag sitter längst bak och ser ut såhär och undrar vad det egentligen är vi ska lära oss. För utöver en pratig klass är det också en mycket otydligt upplägg på kursen.

Min iPad har dött och jag får anteckna på mobilen vilket är en.... utmaning. För att ni ska förstå rörigheten, här är dagens anteckningar: 



Har aldrig haft en lärare som i sådan utsträckning som denna tar varje möjlighet hon kan att göra kopplingar till sex. Jag har tre teorier:
1) Hon är själv lätt sexfixerad?
2) Hon tror att ingenting intresserar ungdomar utom sex?
3) Hon tror att hon kan visa oss att hon är lika ung och avslappnad som oss om hon pratar mycket om sex och orgasmer?

Dessutom har fem timmars sittande på hårda trästolar vid det här laget börjat ta ut sin rätt och allt är obekvämt och jobbigt!

Men efter det är det två timmar ledigt. Då går jag så snabbt jag kan hem och äter middag. Det har regnat och det luktar !!våt!asfalt!! Det kan man inte bli annat än glad över. 

Hemma äter jag ärtsoppa direkt ur kastrullen och laddar telefonen och tittar på youtube.

Och klockan 6 är det bara att styra stegen tillbaka till skolan igen. Jag är lite tidig idag. Sitter ute på gården en stund. 

Sista lektionen är Lexikologi och morfologi. Det är oftast inte jättekul men jag gillar läraren och att det är en väldigt liten grupp. Idag pratar vi tyvärr om hur man refererar i en akademisk uppsats och jag känner att jag lika gärna hade kunnat vara hemma. Men det är väl alltid bra med lite repetition.

Sen är den långa skoldagen slut. Åtta timmars lektioner utspridda över en elvatimmarsdag. Då brukar jag gå hem och dricka te och sova, men just den här torsdagen går jag ut och äter pizza och dricker så mycket cola att jag blir helt sockerhög istället. Det är trevligt!

Glad lördag alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar