17 februari 2020

Namnsdagshej med fåglar och litteratur.


På vägen till skolan går jag förbi duvorna som badar i fontänen på Plaça Catalunya. Det är något med fåglar som fascinerar mig så mycket. Kan titta länge på dem och fundera på hur fågeltankar ser ut. Idag är det en helt vanlig måndag, men också inte för det är min namnsdag!! Det vet inte duvorna om.

Det är soligt och 15 grader varmt och jag känner mig mycket mindre förkyld och ganska glad.

Bara en föreläsning på måndagar. Väldigt skönt. Introduktion till spansk-amerikansk litteratur! Vi pratar om Colón. Vi pratar om paradiset. Paradiset är alltid i naturen och i paradiset finns det alltid musik. Vad är naturens musik? Los pájaros! Fåglarna. Men paradiset är aldrig i en stad. Stadsduvorna på Plaça Catalunya kommer aldrig få räknas som paradisfåglar. 

Namnsdagspresent till mig från mig! Jag läste ut den tredje Harry Potter-boken igår så det kändes jättelägligt att ge mig själv den fjärde (som är ca dubbla sidantalet och antagligen kommer ta ett bra tag att tråckla mig igenom) i present. Mycket fin färgskala på omslaget. Jag är nöjd.

Idag har jag också hunnit städa mitt rum och handla mat till veckan. Det är knepigt med mat nu, då jag har begränsningar både ingrediens- och redskapsmässigt. Jag måste tänka om mycket, men det har aldrig skadat någon att tänka. 
Eller det kanske det har, förresten? 
Jag kan tänka mig det.

Nåväl, slut på namnsdagshej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar