26 februari 2020

Fastlagsdagar

Idag börjar fastan! Inte för att jag fastar eller känner någon som gör det, men fastlagen kan man ju tydligen fira ändå. På olika sätt.


Jag åkte inte till Sitges, som ju är känt för sitt överväldigande karnevalfirande, i år. Nä, istället stannade jag i Barcelona och tittade på två olika karnevaltåg som var otroligt underväldigande. Först i fredags såg jag "minitåget" som av någon anledning var mycket mer storslaget och festligt än "stortåget". Mycket konfetti, trummor och barn som var utklädda till ett hav med plast i (man har ju gråtit för mindre.)




Stortåget var så tråkigt att jag knappt ens tog bilder. Men det var också mycket trummor, mindre konfetti och vuxna som var utklädda till allt mellan himmel och jord. Många i röda overaller och Dalí-mask. Tåget avslutades bara ett kvarter från min ytterdörr. Det gjorde alltså inte så mycket att det var tråkigt eftersom jag inte direkt gjort en prövande resa. Trumorkester kan för övrigt vara en av mina topp tio bästa ljud!



På söndag och måndag var det paus från festligheter för min del. Jag gick till stranden och läste bok i solen, fick en maska i strumpbyxan, handlade mat, pluggade. Vardagssaker.



Och sen var det tisdag och den bästa fastlagsdagen. Jag hade klätt mig med inspiration av grädde och mandelmassa dagen till ära. Det är alltid kul att matcha sina kläder med det man äter ju.



Ebba hade förbeställt semlor till oss på Café Manso som vi njöt av in i minsta florsockersmula.



Och körsbärsträden blommade i Sant Antoni och livet kändes frid och fröjd.

För tillfället i alla fall....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar