15 februari 2017

Min löjliga dag

HÖRRNI HEJ! Livet känns väldigt kalasbra just nu! Har haft en produktiv dag och sitter nu och äter digestivekex med philadelphiaost och njuter! Det är verkligen en kul grej det här med att leva!

Så, för att dämpa den här oerhört peppiga stämnigen tänkte jag berätta om en dag som inte var lika rolig.

I måndags var inte min bästa dag i livet. Jag vill inte tråka ut er med precis allt som gick fel, men ett axplock:

Kroppsligt: Hade extremt konstig träningsvärk i vaden vilket gjorde att jag fick ont av att göra precis allt - gå, stå, springa + råkade dricka dålig mjölk till frukost och spenderade resten av dagen med underligt illamående.
Mentalt: Kände mig helt borta och trött och blandade ihop alla verbformer som går att blanda ihop och hade svårt att lyssna på vår guide under studiebesöket på universitetet
Utomstående faktorer: Regnet bestämde sig för att börja ösa ned precis när jag klev ut genom dörren, så att jag såg ut såhär när jag kom fram till skolan:




MEN HÖRRNI! Det gör ju faktiskt ingenting att man har dåliga dagar! Mitt allra bästa tips är att man inte anstränger sig för mycket för att försöka vända på hela pannkakan och bara vara glad, för det fungerar ju aldrig! Det jag gör istället (som kanske inte fungerar för alla eftersom vi alla har psyken som ser helt olika ut, men som i alla fall är mitt bästa botemedel mot dåliga dagar) är att snabbt identifiera dagen som en dålig dag! Det är nämligen så att från den tidpunkt då jag tänkt den tanken kan jag börja se ironin i allt dåligt som händer. Då blir det jobbiga inte jobbigt på ett sätt som liksom konsumerar en, utan bara jobbigt på ett sätt som också kan vara lite komiskt!

Exempel: När jag skulle gå till skolan i måndags och egentligen kände att jag och min illamående mjölkmage och värkande vad och kaosiga hår (glömde nämna att jag hade JORDENS sämsta hårdag också) hellre ville stanna hemma i sängen hade jag redan hunnit identifiera dagen som en dålig dag. Därför var min reaktion till att bli dränkt i regnvatten bara initialt lite irriterad, men sedan lugn och accepterande. Det blir som att sitta och skratta åt en dålig film som använder sig av alla klyschor i boken.

Kanske vill någon (t.ex. min mor - attraktionslagsnörden) säga att det är just detta tankesätt som gör att de dåliga dagarna förblir dåliga. Att regnet kom just FÖR att jag hade tänkt att dagen redan var dålig. Jag måste dock få säga att detta är det lättaste sättet för mig att ta mig ur det negativa när jag har en dålig dag. Det blir liksom positivt-negativt på något vis. Och när jag går till sängs på kvällen ligger jag inte och är ledsen, utan kan istället känna "åh herre vilken löjlig dag jag haft, men imorgon blir det bättre" och så är det med det!

Det blev kanske lite djupare än vad jag tänkt mig, detta. Men vad har man en blogg till om inte för att blotta sina djupa tankar? Nåja, varför jag började skriva om dagen över huvud taget var ju för att jag ville visa bilder på hur fint universitetet var! Dunderfint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar