29 januari 2017

Pensamientos v.1 - om att vara själv vs. ensam och att greppa sin egen verklighet

Halloj! Här kommer lite långläsning för de som gillar sånt.

Nu är det cirka ganska exakt en vecka sedan jag anlände till España. I natt sov jag helt ensam i mitt 6-bäddsrum på hostelet och imorgon flyttar jag ut! Det börjar kännas lite mer verkligt och äkta att jag är här nu.

De första tre dagarna umgicks jag ju i princip bara med mig själv, vilket visserligen var ganska skönt och spännande, men också ganska jobbigt då och då. Skönt för att jag tycker om att vara själv. Jag tycker om att spendera tid med mig själv, upptäcka saker själv, bestämma över mig själv. Men när man kommer själv till en ny stad byts den trevliga känslan av att vara själv lätt ut mot känslan av att man är alldeles ensam. Det är ju en helt annan sak.






















Jag började ifrågasätta mitt val att åka hit, försöka greppa hur ofattbart länge jag ska vara borta, längta efter hemma, mina människor i Sverige, min trygghet. Allt fint jag upplevde på dagarna lät tankarna försvinna en liten stund, men så fort jag kom tillbaka till hostelet och blev sysslolös igen kände jag mig så himla liten, ensam och borta.

Jag minns att jag kände exakt likadant när jag kom till USA. Att jag låg i sängen på kvällen och undrade vad i hela friden jag hade gett mig in på. Jag minns också att det gick över ganska fort.

Och nu börjar det gå över! Nu har skolan börjat. Jag har börjat lära känna människor och, trots att jag ännu inte har ett hem, börjat komma in i någon form av rytm. För var dag som går börjar tanken att jag ska var här i fyra månader kännas mindre läskig och mer spännande, men framförallt inte så overklig längre.

Det var lite tankar jag haft under veckan. När man byter ställe och vardag brukar det ta en stund att greppa sin egen verklighet. Jag är egentligen inte klar med det än (det kanske jag inte hinner bli innan det är dags att åka hem), men det har ändå börjat sjunka in lite grann. Mitt plan landade för en vecka sedan, men jag känner själv att jag kanske inte riktigt nått marken förrän nu!


Taco hej :)







2 kommentarer:

  1. Hej Sandra, vad kul att du kom iväg till Spanien!!! Do not worrie - d kmr att bli bättre o bättre o du kmr att ha en massa fina minnen från den här tiden! Kram, Giggi

    SvaraRadera
  2. worry, hahaha..../Gig

    SvaraRadera