28 november 2013

En Guide till Tacksägelsematen: Med Sandra Jerkérus

Imorgon är Kalkondagen kommen. För att vara helt ärlig har jag aldrig riktigt greppat vad Thanksgiving egentligen är för högtid. Jag tror att det har något att göra med pilgrimmer och indianer (den lilla kunskap jag har har jag fått från Vänner. (Tv-serien alltså. Notera stort V (det var också där ifrån jag lärde mig att den svenska översättnignen är Tacksägelse.))) (Jag gillar parenteser)

Det är ett fint koncept i alla fall. Det här med att ge tacksamhet till saker som man är tacksam för. Dock tror jag att den stora grejen med denna högtid är maten.

Jag är så pepp på att äta allt gott den här helgen. Hur kan jag veta att det är gott, kanske ni undrar?

Jo, vi råkade tjuvstarta lite. Jag har redan ätit Thanksgiving-mat två gånger. Den första gången passade jag dessutom på att fotografera min måltid. Här är en guide på allt gott man kan få.

Gillar ni mina nummer? Jag gör det. De får mig att känna mig som ett bloggproffs eller typ en matskribent i någon flashig tidning. Det är ju nästan så att jag måste betygsätta maten på en skala från ett till fem

Det här finner ni på min papperstallrik:
  1.  Stuffing- Gud låt mig leva på detta. Eller nä, att leva på det kanske är en överdrift, men det är himla gott. En blanding av bröd och grönsaker och kryddor och jag vet inte ens vad det är, men jag älskar't. 5/5 turkeys. 
  2. Turkey- Det självklara. Thanksgiving är ju kalkonhögtiden just för att man traditionsenligt äter just kalkon. Det är gott, smakar ganska exakt som kyckling. Och precis som sin mindre vän the chicken kan den vara lite torr om man inte har sås på den. 4/5 turkeys. (turkeyn fick alltså inte ens en hel turkey.)
  3. Cheese Potatoes- Jag minns inte riktigt om det egentliga namnet var cheese potatoes, men det är i alla fall precis vad det låter som. Potatismos med smält ost som man bara mmmmmmmmmmm vill ha mer. Den får också 5/5 turkeys
  4. Sallad- Jag gillar sallad! Den här hade äpplen och nötter och russin i sig och det var spännande. Hällde någon dressing på som gjorde den lite mindre god. Så den får 4/5 turkeys.
  5. Ham- Här kom julskinkan. Fast inte riktigt. Den smakar so julskinka men har en annan konsistens. Den är likosm tjockare och på något sätt nästan godare. Enda problemet är allt fett. Jag är inget fett-fan och det fanns mer utan de långa dallrande remsorna än av det egentliga köttet. 4/5 turkeys.
  6. Mashed Potatoes- POTATOE! Fy vad jag älskar potatismos ändå. Den som kom på det förtjänar en medalj. 5/5 turkeys.
  7. Gravy- Amerikas brunsås. Typ. Det är gott och passar så bra till potatismos och är det bästa som finns om man vill göra kalkonen mindre torr. 5/5 turkeys.
  8. Cranberry Sauce- Amerikas lingonsylt. Det smakar inte exakt likadant men är himla nära. Trots det är det någonting som gör att det inte är fullt lika bra som den skandinaviska versionen. Därför får den 4/5 turkeys.

    Överlag blir det 5/5 turkeys.


Snart kommer efterrätten.

Taco hej :)

1 kommentar: