9 augusti 2013

Och så var det sommarlovet slut.



Håll i er nu, det här blir maffigt. (Mamma och pappa jag förväntar mig att ni läser allt, ni andra behöver inte om ni inte verkligen vill)

Idag har jag alltså gått min första dag på amerikanskt high school och konstigt nog var jag inte alls så nervös som jag trodde att jag skulle vara. Jag var till och med mer nervös när jag skulle börja gymnasiet. (???)

Vi gick upp så tidigt som klockan sex och en timme senare satt vi inpackade allihopa (Jag, Alicia, Chris och Alicias vän Vee) i Marias van.

När vi kom fram hade vi en massa tid att döda så vi vandrade omkring på campus en stund. Klockan 07.55 ringde klockan och jag vandrade in i klassrum 140 för min första lektion.


1st period:
CP US Government and Economics S1

Eftersom det var första dagen var de flesta lektionerna bara en introduktion där lärare och elever fick presentera sig själva och det gavs en överblick av kursen och så, ungefär som hemma alltså. 

Läraren i den här klassen; Mr. Addis var hård som satan och han skrämde livet ur mig när han gick igenom vad han skulle göra "in case of a lock down" (dvs om någon kommer och skjuter på oss). Blockera fönster och ner på golvet. Om vapenmänniskan trots allt skulle lyckas ta sig in behöver någon med "ett par cojones", som Addis uttryckte det, ta tag i brandsläckaren och sätta igång den medan Mr Addis personligen slår ihäl vapenmänniskan med ett basebollträ som han förvarar bakom katedern (eftersom: "They won't allow him to carry a gun in there") Skönt att veta att läraren hellre har mord på samvetet än att låta någon av sina elever dö, oskönt att veta att det finnns risk för att han kommer behöva det.

Annars verkar kursen rätt okej. Läxor varje dag. TJOHO!

2nd period: 
Choir 1.

När jag slutade nian trodde jag inte att jag skulle sakna att ha kör ett enda dugg, tji fick jag, för nu har jag gått och längtat efter det här i flera månader. 

Vi är en liten grupp på 23 personer och det krävs igen audition eller något för att vara med i den här kören. Utifrån den informationen  tänker jag låta er dra egna slutsatser.
Vi sjöng faktiskt inte så mycket idag, så för att vara ärlig har jag inte riktigt någon koll på hur bra/dåliga vi är. Vi lekte däremot en namnlek där jag var tvungen att göra konstiga ljud och rörelser som de andra kunde härma. 

Läraren; Ms Vlach är superdupergullig, ung och helt klart down to earth och körsalen är den mysigaste ever.

Juste! Under second period reser sig hela skolan och tittar drömskt mot den amerikasnka flaggan som finns i varje klassrum och säger unisont The pledge of Allegience. Jag som inte kan ett ord av den ännu stod lite stelt med en höger hand tafatt över hjärtat och önskade att ingen skulle skälla på mig för att jag inte visade respekt mot detta fantastiska land.

3rd period:
CP English 7.

Engelska med Ms. Albert, som förövrigt är min favorit än så länge (och jag tror den enda som faktiskt vet att jag är utbyutesstudent.). Hon är definitionen av skön och hennes klassrum är helmysigt (se: bilden där uppe)

Vi gick igenom vad kursen skulle innehålla och hon räknade upp alla böcker vi ska läsa (Bl.a. Hungerspelen igen, men det gör mig ingenting.) 

Jag tror jag kommer gilla Engelska.

4th period:
Drama 1.

Vår dramalärare var inte närvarande. Vi blev uppropade av en semi-sur dam och sedan fick vi tillbringa resten av lektionen till att prata (MEN TYST!) med våra bänkgrannar. Som tur var upptäckte jag att Maja också har den lektionen med mig, så jag kunde prata med henne.

5th period:
Lunch

Jag var vrålhungrig när klockan äntligen ringde efter vad som kändes mer som ett par veckor än 50 minuter. Maja och jag gick tillsammans med Iliana ut på gården för att få i oss lite föda.


Vi letade upp Luci och slog oss ned bredvid henne.


Min matsäck var en typiskt amerikansk smörgås, en apelsin och någon sorts ostkex alltihop nedpackat i en liten brun papperspåse som även den kändes väldigt amerikansk av någon anledning.

6th period:
Journalism 3 Yearbook.

Om jag var skeptisk till den här klassen innan blev det inte mycket bättre av att faktiskt gå dit. Det här är helt klart den mest krävande kursen jag har på schemat. Vi förväntas vara där på kvällar, helger och lov och de beskrev kursen som något som i stort sett kommer att ta över ens liv. Som utbytesstudent vill jag gärna kunna prova på så mycket som möjligt och inte vara "tied down", vilket det verkar vara rätt stor risk för att jag bli om jag tar den här klassen.

Å andra sidan verkar det rätt kul och läraren, Mr. Guevara berättade om hur det blir som ett hem på campus och hur klasskamraterna blir som en familj. Jag ska prata med honom imorgon och se efter exakt vad som kommer krävas av mig.

Dessutom vill jag inte vara den som hoppar av bara för att det verkar krävande. Känner mig som värdens quitter redan bara för att jag funderar på det.

7th period:
Finite Math College Entran Math Prep S1.

I kursen med det längsta namnet har jag en lärare med grov spansk brytning och dessutom en massa matteord som jag inte fattar ett dugg av. Det är inte en himla bra kombination, kan jag tala om. 

Mr. Flores tvingade oss i alla fall inte att göra någon matte idag. Istället gick vi till fotbollsplanen och satt på läktaren för att "visualisera oss själva när vi tog studenten". Ingen fattade någonting och när vi tre minuter senare gick därifrån för att hämta våra matteböcker var det fortfarande ingen som riktigt förstod syftet med det. Jag antar att det är som en påminnelse om att vi verkligen ska försöka, eftersom att en del av oss kanske inte ens kommer dit.


Klockan 2.06 var min första skoldag slut. Jag och Luci traskade iväg till volleybollträningen som var lika jobbig och varm som igår och efter det åkte vi hem. Nu är jag trött som bara den, Alicia sover redan för hon ska upp och springa klockan 5 imorgon den tokan.

Imorgon är en ny dag och nya upplevelser ska upplevas. 

With liberty and justice for all.

Taco hej :)

1 kommentar:

  1. Hej Taco!
    Minnen ... "I pledge allegiance to the Flag of the United States of America, bla, bla, bla".

    Häng kvar med matten ett tag. Det är väldigt annorlunda från Sverige och uppfattas som svårt, men det går över. Det var en av kurserna jag försökte byta för jag fattade inget, men fick inte för min lärare för han sa att det skulle gå bra sen. Det gjorde det.

    Annars är det bara försöka byta om något inte känns rätt. Många gör det och du har bättre ursäkt än andra att inte veta innan vad det är. (generellt sett så ska man rida hårt på att man är dum utbytesstudent när man kan tjäna på det. Man kan komma undan med mycket med en frågande blick och en onödigt tydlig accent. Tänk "Inga from Sweden"i 48 timmar! Kan hjälpa en att klara sig från både rastvakter och polisen .... har jag hört!)
    Skulle tro att yearbook:en kan vara kul, men säkert krävande. Det anses nog vara lite speciellt och hedrande att vara med och skriva, men betyder ju inte lika mycket för oss svenskar, eller för framtida skol- och yrkeskarriärer. Försök prata med kompisar som vet vad det innebär så får du än bättre bild än av lärarna som gärna ser sina ämnen som mest speciella. Och byt om det känns fel.

    Lycka till med BollyVolleyn.

    The GodFather

    SvaraRadera