9 mars 2017

Quien no se mueve no siente las cadenas.

Igår deltog jag, kanske lite i oenighet med söndagens blogginlägg, faktiskt i en manifestation kvinnodagen till ära. Det kändes som ett bra sätt för mig att engagera mig ändå, för jag kan liksom vara delaktig och solidarisk utan att behöva ta så mycket plats själv! Precis det jag önskade mig. Här kommer lite bilder på skyltar + mina amatörmässiga spanska nivå 2- översättningar (och jag använde faktiskt inte google translate på en enda!!)


"Kvinnans plats är i kampen"


"Vi är barnbarnen till häxorna ni inte lyckades bränna!"



"Den som inte rör sig känner inte kedjorna" (tyckte denna var mycket bra, men det är (som jag redan pratat om) viktigt att man får sitta still ibland också, bara man är medveten om att kedjorna finns där hela tiden.)


Detta var visst på katalanska... Precis som alla ramsor och rop också var. Lite svårt att hänga med ibland.


Och här krävs nog inte heller någon översättning.


"En kvinna är inte skriven i braille, du behöver inte röra vid henne för att ~förstå (know)~ henne."

Det var helt mycket folk, blandade kön och åldrar. Såg två jättegulliga tanter som vandrade i tåget med sin käppar och det var fint, men jag tänkte också att "gud vad jag hoppas jag inte fortfarande behöver göra sådant här när jag är i deras ålder."

Hur som helst en mycket bra kvinnodag! Förmiddagen gick visserligen åt till att plugga.  Tänk att jag redan har min första tenta på måndag!

Idag har mina lektioner återigen blivit inställda, så jag tänkte städa mitt rum och sen kila ned till Orïon och fortsätta med alla mina studier.

Taco hej :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar