7 mars 2014

Var femtonde minut

Idag har jag varit med om något väldigt speciellt. (varning för långt inlägg.)

Något som tydligen är ett väldigt stort problem här i USA är drunk driving. Var femtonde minut (statistiskt sett) dör någon i en olycka orsakad av alkohol och många skolor har vanligtvis en sorts kampanj eller liknande för att upplysa ungdomarna om detta.

Tanken var att det skulle vara en hemlighet fram tills idag, men många hade redan fått reda på vad som skulle hända ändå. Jag däremot var totalt borta när jag tittade ut genom fönstret under första lektionen och såg någon utklädd till lieman vandra omkring.

Jag ska berätta i detalj hur allt fungerade.

För att representera de som dör i sådana här olyckor hade skolan ordnat så att någon elev "dog" cirka var femtonde minut. Jag bevittnade två dödsfall och det gick till såhär:

Liemannen, en polis och någon från skolans ledning kom in i klassrummet för att ange namnet på den som dött. "Your time is up," sa de. Denna personen behövde då omedelbart lämna klassrummet tillsammans med liemannen varpå det lästes upp en slags dödsannons och en svart blomma lämnades på bänken där personen suttit. De som blev dödade var en ganska stor ensemble som uppgjordes till största delen av skolans pouläraste och mest välkända elever. På så sätt blir fler människor påverkade.

Det gör det så realistiskt som möjligt. De här eleverna får inte komma hem ikväll. De är döda. De får inte ha sina telefoner eller någon annan kontakt med omvärlden och de spenderar natten i en kyrka i närheten av skolan. Imorgon är det minnesstund för alla eleverna och deras föräldra ska tydligen komma till och med.

Elevernas "gravstenar" sattes också upp framför hipsterträdet  utanför skolan under lunchen.


Under 2nd period hade vi assembly också. Ute vid fotbollsplanen hade de iscensatt en bilolycka. Fyra elever täckta i fejkblod fick agera offer. En av dem "dog", två var allvarligt skadade och den sista fick hamna i fängelse. För att det skulle vara så verklighetstroget som möjligt fanns det riktiga poliser, brandbilar ambulanser och sjukvårdare på plats. Det kom till och med en helikopter för att hämta upp en av de skadade pojkarna. 

För många var det riktigt känslosamt. Det var ju deras nära vänner som låg där och såg döda ut, och jag såg faktiskt en del tårar både här och där. Inte så konstigt när de gör det så pass verkligt.

Man ser inte så värst bra. Men det såg mycket blodigare ut på plats. Och det var mer aktivitet kort efter detta. De utförde liksom riktig första hjälpen (typ) på dessa människor. Precis som det skulle gjort i en riktig olycka. Jag ville nästan inte fota för att det kändes så okänsligt när de var döende. 


Här är en video från sist de gjorde samma grej. Det börjar ungefär vid 1.27 och slutar någonstrans runt 10.




Jag tycker att det är en rätt bra kampanj, men lite obehagligt också när det är så verkligt. Jag kan tänka mig att det blir väldigt jobbigt för vissa när till och med jag blev lite småledsen av att läsa namnen på folk jag känner på gravstenarna. De har ju inte berättat för någon, så man blir chockad. Och då var det här människor som jag inte ens står så nära.

Det var någon som sa att det är enda sättet man kan få ungdomarna att förstå. De kan inte greppa allvaret i situationen förrän det är rakt framför ögonen på dem. De måste få uppleva låtsasbortgången av sina vänner för att det ska gå upp för dem att man inte ska köra med alkohol i blodet.

Samanfattningsvis var det väldigt häftigt, lärorikt men ganska hemskt och sorgligt också. Hoppas jag inte börjar gråta imorgon.

Taco hej :)

1 kommentar:

  1. oj! det verkar superläskigt. tur att vi inte har det i Sverige
    kram Alice

    SvaraRadera