25 oktober 2013

Sagostund!

Idag ringde min engelskalärare (som jag har 3rd period) till min 6th period class och bad att få prata med mig. Lite halvnervös svarade jag i telefonen. Tycker alltid det är skitläskigt när lärare säger att de vill prata med mig, speciellt här borta. Tror alltid att jag har gjort något som kan get me killed, or worse; expelled!





(Senast hände det förra veckan när min dramalärare bad att få prata mig med efter lektionen och jag höll på att kissa på mig för han lät så seriös: "Sandra can you come see me after class.". Det visade sig dock att han ville att jag skulle rita en stor bild framför skolan varje dag under Red Ribbon Week, som är en antidrogkampanj, för att han tyckte att jag verkade så "artistic.")

Nåja, tillbaka till min historia:

Min engelskalärare hade inte några onda intentioner; hon ville bara ringa och fråga hur man utalade ett ord ur Beowulf (för den som inte har koll på sådan klassisk litteratur (det är okej jag hade nada koll på vad det var för någon månad sedan) är Beowulf en gammal anglosaxisk folksaga som handlar om en svensk superhjälte som räddar en massa danskar från ett hiskeligt monster och den innehåller en massa urgamla nordiska ord som man aldrig har hört i hela sitt liv.)


Här är en bild jag googlade fram förställande Beowulf när han sliter armen av monstret Grendel. Blir ju stenstolt över att vara svensk när man ser sådant)

Ordet hon undrade hur man uttalade var  i alla fall kennings. Har ingen aning om vad det är för ord men jag sa att jag nog skulle säga K(som i schhhh)änning. (För K innan en mjuk vokal är ju alltid sch... förutom i kex. ALDRIG I KEX)

Efter lite googlande har jag nu kommit fram till att kenning nog inte ens är ett nordiskt ord... Men de kan väl få tro det ändå.

Snipp snapp snut, så var sagan slut.

Taco hej :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar